LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

WHATIWANT

IF THERE'S ANYTHING WRONG WITH MY POST PLEASE LET ME KNOW. I'LL FIX YOU :-)

Follow me....

Wednesday, December 29, 2010

Pandangan Mata Semasa Solat

Assalamualaikum..
    
       Baik, dalam post ni saya nak share skit pasai ilmu yg saya ada... bab pasai pandangan mata masa tengah sembahyang. Baik... kita slalunya dok dengaq masa sembahyang ja tengok tempat sujud.. betul tu.. masa berdiri kita tengok pada tempat sujud....

       Dan selepas itu, Semasa Rukuk pula,  pandangan mata kita selalunya dok tengok tmpat sujud... tapi setahu sy...semasa rukuk kita di haruskan melihat kedua ibu jari kita... mata kanan tgk ibu jari kanan, mata kiri tengok ibu jari kiri...selepas rukuk tu masa berdiri tengok la tempat sujud balik...jangan dok p usya rapat ibu jari kaki tu...nnt penat mata tu..hehehe..

        Masa Sujud, kita kena lihat hidung kita....haa.....mata jadi macam juling sikit...tp tengok tu jgn la over sgt... stg bgun2 ja dari sujud jadi juling pulak mata tu...he3.. bt tu sekadar yg mampu la..k..

        Masa Duduk antara Dua Sujud pula, pandangan mata kita mungkin nk tengok tmpat sujub balik kan...ha3...xpa2...xsalah... tapi sebaik2nya lah... pandangan mata kita lebih baik melihat ke arah selatan..aiissshh....mlawak ja...jgn dok ikut pulak... ok..pandangan mata sama mcam masa rukuk tadi... tapi..!!! bukan ibu jari kaki na.. tp tapak tgn kita...tp jangan dok p kalih la tgn tu bg nmpak tapak tgn... biaq la kita perati blakang tpak tgn kita tu.. mcm sy ckap td la mcm msa rukuk tu.. mata kanan dgn tgn knan, kiri mcm tu la...

       Masa Tahiyyat Awal/Akhir, pandangan mata kita macam juga masa duduk antara dua sujud..tetapi selepas ja kita mengangkat jari telunjuk kanan, pandangan kedua2 belah mata menumpu kearah jari telunjuk kita tersebut...

       Apa2 pn pandangan mata ni hanya diharuskan untuk menambahkan khusyuk dalam solat kita..
xpercaya cuba try tgk...

       Baik...abih la...ehh.....ada lagi satu.. masa lepas bagi salam... ditegah sama sekali dok p usya awek yang seksi2...hehehehe.. kena jaga pandangan mata tu...nasihat utk diri saya la ni.. sebab kita pn pantang tengok pmpuan..ha2.. oyait..!! Slamat Bramal...

Thursday, December 23, 2010

Tuesday, December 21, 2010

Sungai Dibawah Laut

video

Sungai ni kt mana xtaw...
tp kesimpulannya betapa hebatnya ciptaan Allah s.w.t.
Dikatakan air sungai bawah laut ni rasa manis macam mana ntah..
pastu ada molekul yg menghalang dari pada air sungai ni bercampur dengan air masin (laut)
penyelam ni suka mengkaji tentang dasar laut sampai la dia terjumpa sungai ni..
dia pegi rujuk kt sorang prof. ni pada masa yg sama dia pn tgh mengkaji tentang laut.
prof. tu Islam then bgtaw la kt pengkaji ni dengan ayat2 al-Quran,
pendekkan ceta. lepas ja diterang dia terus dapat hidayah n peluk Islam..
Alhamdulillah...

Monday, December 20, 2010

Peristiwa Perang Salib (hingga siri ketiga)


Lebih 300,000 tentera pejalan kaki dan berkuda ke Baitulmuqaddis.
Barisan tentera dipimpin oleh Godfrey, Baldwin, dan Raymond.
Sebahagian kekuatan bilangan tentera tersebut telah hilang apabila ada yang  jatuh sakit dan tercedera ditentang oleh penduduk tempatan negeri yang dilalui ekoran kekejaman mereka seperti merompak dan merampas harta penduduk.
Kerajaan Islam Fatimiyah di Mesir yang berfahaman Syiah telah menentang tentera tersebut. Kerajaan Fatimiyah tidak sehaluan dengan kerajaan Bani Abbasiyah di Baghdad fahaman Sunnah. Kematian Malik Syah dari kerajaan Turki Saljuq menyebabkan penguasaan kerajaan ini tidak lagi kukuh.
Kota Baitulmuqaddis ditawan dan Godfrey dilantik menjadi pemerintah. Lebih 70,000 umat Islam dibunuh dengan kejam termasuk kanak-kanak, wanita, dan orang tua dalam Perang Salib Pertama.
Tentera Islam dipimpin oleh Imanuddin Zangi dan anaknya, Nuruddin Zangi. Banyak tentera kristian telah pulang ke negara asal mereka dan ini memudahkan tentera Islam merampas kembali Baitulmuqaddis dari genggaman Kristian.
Kemaraan tentera Islam menyebabkan tentera kristian berpecah kepada kumpulan-kumpulan kecil, ada yang balik ke Jerman dan meninggalkan Damsyik.
Peperangan Salib Kedua dimenangi oleh tentera Salahuddin al-Ayubi dan Baitulmuqaddis ditawan semula.
Perang Salib ketiga tentera Islam ditentang oleh tiga raja dari negara besar eropah iaitu Richard The Lion Heart (England), Frederick Barbarossa (Jerman), Philippe Augustus (Perancis).
Frederick mati didalam perjalanan dan tentera Jerman berpecah kepada dua. Richard pula membuat perjanjian damai dengan Salahuddin al-Ayubi (orang kristian dibenarkan berkunjung ke Baitulmuqaddis yang dikuasai oleh Islam).

Pengenalan Perang Salib


Berlangsung selama 200 tahun (1096-1291 M). “Perang Salib” diambil sempena pemakaian tanda salib di dada tentera kristian dan membawa sebuah salib yang besar.

Lebih 7 siri perang salib sepanjang 200 tahun. Berlaku pada 1096 M siri yang pertama manakala perang salib yang ketujuh dipimpin oleh Raja Louis dari Perancis merupakan kempen terakhir penganut kristian di Eropah.

Latar Belakang.

Perang Salib bertitik tolak dari pembangunan pesat yang berlaku di Eropah Barat semasa Zaman Pertengahan, serta kemerosotan Empayar Byzantine di timur. Perpecahan Empayar Carolingian pada lewat abad ke-9 dan kestabilan Eropah selepas pengkristianan kaum Viking, Slav, dan Magyar menghasilkan ramai satria yang tidak mempunyai pekerjaan kecuali bergaduh sesama sendiri dan melancarkan keganasan terhadap para petani. Pihak gereja berusaha untuk membendung keganasan ini melalui beberapa gerakan gencatan senjata yang dipanggil Peace and Truce of God yang hampir berjaya. Namun, terdapat segelintir satria terlatih yang masih mahu meluahkan keganasan mereka - kecuali yang berlaku semasa Reconquista di Sepanyol dan negeri Portugal, di mana tentera Kristian sibuk memerangi bangsa Moor beragama Islam di Eropah.

Paus Urban II di Majlis Clermont sedang memberi ucapan berkobar-kobar untuk mengambil kembali Tanah Suci.
Pada 1009, khalifah Fatimiyyah, al-Hakim bi-Amr Allah telah menggeledah hospis pilgrim di BaitulmuqaddisGereja Makam yang Suci. Walaupun didirikan semula oleh maharaja Bizantine, peristiwa memalukan ini sentiasa berada dalam ingatan bangsa Eropah dan menolong menyemarakkan lagi Perang Salib. [1] dan merosakkan
Pada 1063, Paus Alexander II telah memberi restu papal kepada rakyat Kristian di Iberia untuk melancarkan perang terhadap orang Islam, memberi papal standard (yang dipanggil vexillum sancti Petri) dan pengampunan indulgence bagi mereka yang terbunuh sewaktu perang. Rayuan daripada beberapa Maharaja Byzantium yang diancam oleh tentera Seljuk, bermula pada 1074 daripada Maharaja Michael VII kepada Paus Gregory VII, kepada Maharaja Alexius I Comnenus kepada Paus Urban II pada 1095, akhirnya mendapat perhatian Paus Alexander II.
Perang Salib berlaku antaranya untuk menunjukkan ketaatan kuat kepada agama yang bangkit pada abad ke-11 di kalangan orang awam. Salah satu sebab ini terjadi adalah Kontroversi Istiadat Pengurniaan (di mana satria kristian menerima penghargaan dari pihak gereja) yang bermula lebih kurang pada 1075 dan masih berterusan sepanjang Perang Salib Pertama. Perkara ini telah memberi kesan yang sangat mendalam kepada seluruh penganut Kristian sehingga mereka berlumba-lumba untuk menarik sokongan umum, menyebabkan satu pengalaman keagamaan yang dramatik. Hasilnya adalah satu kesedaran spiritual Kristian dan timbulnya minat awam yang kuat terhadap agama. Ini diperkuatkan dengan propaganda keagamaan, dan sokongan untuk Perang Yang Adil untuk merampas semula Tanah Suci termasuk Baitulmuqaddis (di mana berlakunya kematian, kebangkitan semula dan naiknya Nabi Isa ke syurga) dan Antioch (bandar raya Nasrani yang pertama) daripada orang Islam. Semua ini akhirnya dinyatakan dalam sokongan popular massa untuk Perang Salib Pertama sewaktu abad ke-12.
Kehadiran Islam di Tanah Suci kristian telah bermula sejak penaklukan Palestin oleh tentera Islam Arab dalam abad ke-7. Walaupun begitu, orang Islam tidak banyak campur tangan dalam urusan perjalanan jemaah Kristian ke tempat-tempat suci ataupun menganggu keselamatan bihara-bihara dan masyarakat Kristian di Tanah Suci. Orang-orang Eropah di barat juga tidak begitu peduli dengan kehilangan Baitulmuqaddis yang jauh kerana mereka sendiri berhadapan dengan pencerobohan oleh orang Islam dan puak bukan Kristian lain seperti Viking dan Magyar. Bagaimanapun, kejayaan demi kejayaan tentera Islam telah memberi tekanan yang hebat kepada Kristian Ortodoks Timur yang berpusat di Empayar Bizantine.
Perubahan sikap Barat terhadap timur berlaku pada tahun 1009 apabila khalifah Fatimiyyah dari Kaherahal-Hakim bi-Amr Allah menceroboh serta merosakkan Gereja Makam yang Suci di Baitulmuqaddis. Pengganti al-Hakim membenarkan Empayar Bizantine untuk membina gereja semula tetapi dengan syarat yang ketat, dan jemaah Kristian telah dibenarkan semula untuk melakukan kunjungan suci. Terdapat juga khabar angin disebarkan memgenai kekejaman Muslim terhadap jemaah Kristian. Cerita-cerita ini kemudiannya memainkan peranan penting dalam menyeramak Perang Salib pada abad-abad seterusnya.

source :
(http://ms.wikipedia.org/wiki/Perang_Salib#Latar_belakang)

Tuesday, December 14, 2010

V for Vendetta Quotes

Voilà! In view, a humble vaudevillian veteran, cast vicariously as both victim and villain by the vicissitudes of Fate. This visage, no mere veneer of vanity, is a vestige of the vox populi, now vacant, vanished. However, this valorous visitation of a by-gone vexation, stands vivified and has vowed to vanquish these venal and virulent vermin van-guarding vice and vouchsafing the violently vicious and voracious violation of volition.
The only verdict is vengeance; a vendetta, held as a votive, not in vain, for the value and veracity of such shall one day vindicate the vigilant and the virtuous.