LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

WHATIWANT

IF THERE'S ANYTHING WRONG WITH MY POST PLEASE LET ME KNOW. I'LL FIX YOU :-)

Follow me....

Monday, December 20, 2010

Peristiwa Perang Salib (hingga siri ketiga)


Lebih 300,000 tentera pejalan kaki dan berkuda ke Baitulmuqaddis.
Barisan tentera dipimpin oleh Godfrey, Baldwin, dan Raymond.
Sebahagian kekuatan bilangan tentera tersebut telah hilang apabila ada yang  jatuh sakit dan tercedera ditentang oleh penduduk tempatan negeri yang dilalui ekoran kekejaman mereka seperti merompak dan merampas harta penduduk.
Kerajaan Islam Fatimiyah di Mesir yang berfahaman Syiah telah menentang tentera tersebut. Kerajaan Fatimiyah tidak sehaluan dengan kerajaan Bani Abbasiyah di Baghdad fahaman Sunnah. Kematian Malik Syah dari kerajaan Turki Saljuq menyebabkan penguasaan kerajaan ini tidak lagi kukuh.
Kota Baitulmuqaddis ditawan dan Godfrey dilantik menjadi pemerintah. Lebih 70,000 umat Islam dibunuh dengan kejam termasuk kanak-kanak, wanita, dan orang tua dalam Perang Salib Pertama.
Tentera Islam dipimpin oleh Imanuddin Zangi dan anaknya, Nuruddin Zangi. Banyak tentera kristian telah pulang ke negara asal mereka dan ini memudahkan tentera Islam merampas kembali Baitulmuqaddis dari genggaman Kristian.
Kemaraan tentera Islam menyebabkan tentera kristian berpecah kepada kumpulan-kumpulan kecil, ada yang balik ke Jerman dan meninggalkan Damsyik.
Peperangan Salib Kedua dimenangi oleh tentera Salahuddin al-Ayubi dan Baitulmuqaddis ditawan semula.
Perang Salib ketiga tentera Islam ditentang oleh tiga raja dari negara besar eropah iaitu Richard The Lion Heart (England), Frederick Barbarossa (Jerman), Philippe Augustus (Perancis).
Frederick mati didalam perjalanan dan tentera Jerman berpecah kepada dua. Richard pula membuat perjanjian damai dengan Salahuddin al-Ayubi (orang kristian dibenarkan berkunjung ke Baitulmuqaddis yang dikuasai oleh Islam).

No comments:

Post a Comment