LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

WHATIWANT

IF THERE'S ANYTHING WRONG WITH MY POST PLEASE LET ME KNOW. I'LL FIX YOU :-)

Follow me....

Saturday, June 4, 2011

Stesen Tenaga Solar Pertama Dunia Menjana Tenaga Waktu Malam.


 HAaa..... kali ni antara yang terbaru la.. nampak macam sbuah projek art yang besar..tapi x... kalau hmpa nak taw ni adalah projek penjana tenaga solar yang generates kuasa elektrik pada waktu malam...Wow..





The Gemasolar Power Plant berdekatan dengan Seville in southern Spain consist the incredible 2,650 panels terbentang seluas 185 hektar.

kepanasan sehingga 900 C digunakan untuk memanaskan tangki garam cair, yang memberi steam kepada kuasa £260million station's turbines.

tapi xmacam stesen tenaga solar yang lain...haba disimpan dalam tangki dapat dibebaskan untuk 15 jam pada waktu malam atau semasa ketiadaan cahaya matahari.

sinar matahari biasa di selatan Spain membolehkan kemudahan tersebut beroperasi hampir setiap malam, memastikan pengeluaran elektrik minimal 270 hari setahun, sehingga 3x lebih banyak berbanding tenaga boleh diperbaharui yang lain.

Projek ni diusahakan antara Abu Dhabu energy company Masdar dan Spanish engineering firm SENER called Torresol Energy, mengambil 2 tahun untuk pembinaan dan kos sebanyak £260 million.

ianya dijangka menghasilkan 110 GWh/year, cukup untuk 25,000 rumah dikawasan Andalucia.


video here....






Thanks For Watching :-)

1 comment:

  1. wow...menjana kuasa waktu malam ek... terbaru nieh..hebat2

    ReplyDelete