LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

WHATIWANT

IF THERE'S ANYTHING WRONG WITH MY POST PLEASE LET ME KNOW. I'LL FIX YOU :-)

Follow me....

Sunday, May 15, 2011

Al-Sunnah dan Antara Jenis-Jenisnya

Assalamualaikum...haa...kali ni aku xmaw tunjuk vdeo, xmaw bg hmpa dgq lagu, xmaw tunjuk kt hmpa benda2 yang melalaikan..hahahaah...baik..apa yang aku nak bgtaw kt hmpa ni pasai Agama Islam noh.... haaa..mungkin ramai yang dh tau dan yang xtaw kan...hahaha..







ok apa yang aku nak share ilmu yang ada didada dan kepala aku ni ialah mengenai Al-Sunnah...haaa... jadi Ustaz la hari ni orang kata...xpa2...kita kalau nak sembang bab agama xpayah nak kena jadi Ustaz aih...kalau teacher kita pn boleh ja nak bgtaw bab agama..btoi ark? xsalah kalau kita nak bg sesuatu yang baik untuk kita dan orang ramai...

ok apa 2 Al-Sunnah ni? cnfrm hmpa bgtaw kalau buat dapat pahala, xbuat xdpt pa kn..??
tu Sunat kot...haaa...bab sunat ni aku lebih faham dia dari segi perbuatan kita..contoh kalau hampa buat pekara yang sunat macam....kita buat catatan atau tulis kt kertas hutang orang atau urusan hutang-piutang la...haaa...sunat tu...jgn bt men...ok...tapi aku nak habaq kt sini sunat tu bnda yang hmpa buat dipanggil sunat..hukum dia pulak Nadbu..haaa....xpa kalau hmpa xpaham jgn rsau hmpa p la tnya Ustaz2 atau orang yg lebih tahu tentang hukum hakam...jgn dok buat muka heran plak..xpa...ni xbrapa penting sgt cuma bab2 istilah saja pun...

Ishh..aku nak sembang sal Sunnah ni...ok Al-Sunnah ni dari segi bahasa lah orang kata perjalanan, kelakuan, atau perangai sama ada baik atau buruk..haaa..Hadia pulak dari segi bhsa ialah perkataan atau ucapan dan jugak membawa erti baru..  Athar pulak..haa..dari sgi bhsa sisa atau baki atau peninggalan...mungking hmpa xpaham pasai pa aku terang abih pasai Athar pa suma ni..sebab dia..hmpa baca bg habih lu...

ok ni baru yang btoi dari segi Istilah... antaranya ialah... pekara yg lahir drpd Nabi s.a.w. xkira lah perkataan ka pa ka kira smua la yang Nabi s.a.w. buat sepanjang hayat baginda s.a.w. diatas muka bumi ini...haaaa... yg aku bg ni antaranya lah dari segi istilah....

Al-Sunnah ni jugak ada jenis2 dia..haaa tudiaaa... ni nak habaq mai...ada dalam 4 jenis...baik aku terang satu persatu kt hampa na... antaranya yang pertama ialah...

Sunnah Qawliyyah yang mana sunnah yang berupa atau berbentuk segala suruhan, tegahan atau penerangan Baginda baik berupa hadis tu sendri atau penjelasan daripada Al-Quran yang mutlak, mujmal, 'am dan sebagainya...tudiaa...puaih hati? contohnya nak bgtaw kt hmpa Nabi s.a.w. bersabda tntang suruhan berniat yang mana terjemahannya berbunyi macam ni :

" Sesungguhnya semua amalan itu hendaklah disertakan dengan niat. "


baik lepas tu ni dia...jenis yang kedua plak ni...iaitu...

Sunnah Fi'iliyyah.....haaaa...ni berbentuk perbuatan yang mana segala perbuatan, tingkah laku, dan gerak laku Baginda s.a.w. yg menegakkan hukum...contoh macam suruhan Nabi s.a.w. kepada kita untuk bersembahyang dengan sempurna dan betoi.. sepertimana sabdaan Nabi s.a.w. kepada para Sahabat terjemahannya berbunyi macam ni :

" Sembahyanglah kamu sebagaimana kamu melihat aku sembahyang.. "


haaaa...xabih g..Jenis Sunnah ni terbahagi pulak kepada 3... antaranya ialah

  • perbuatan semula jadi macam jalan, tidur, makan dan lain2 adalah berbentuk harus buat dan ikut oleh kita smua umatnya.


  • perbuatan Khususiyyah bagi Baginda s.a.w. sahaja...macam berkahwin lebih dari 4 dalam satu masa...haaaa....haram kalau kita ikut...kita boleh kahwin 4 ja la wei..5 xleh2..jagan dok buat pasai...kalau hampa baca post aku yang sebelum ni pasai poligami tu ada jugak kan sebut pasai ni?? ka xbaca lagi???!! xpa2...baik...


  • perbuatan Baginda s.a.w. yg menjelaskan lebih lanjut hukum-hakam yg ada dalam Al-Quran macam sembahyang 5 waktu...haa...

ok dah habih pasai jenis Sunnah Fi'iliyyah...

Sunnah Taqririyah pulak Nabi s.a.w. mendiamkan diri yang mana Baginda s.a.w. tak suruh dan xlarang benda yang dibuat depan Baginda s.a.w.
yang ni payah skit laa aku nak bgtaw...
antaranya aku nak bgtaw.....
masa Abu Bakar bgtaw kt tentera Islam yang bermaksud " Sesiapa yang dapat bunuh musuh didalam peperangan, bolehlah ia ambil barang2 yang dipakai oleh musuh tersebut " haaaaa.... masa ni Baginda s.a.w. ada dengan Abu Bakar dan xlarang atau setuju la orang kata tapi dengan berdiam diri...haaa...dengan cara ni hukum dia dikira sah...

pastu masa Rasulullah s.a.w. bersama Khalid al-Walid dihidang dengan daging Dhab yg dipanggang. Khalid makan, tapi Rasulullah s.a.w. xmakan dan xlarang pun Khalid makan... oleh itu Dhab boleh dimakan...kalau hampa nak taw apa tu Dhab...haaa...sejenis biawak padang pasir kot...hmpa cari la dalam google atau p tanya Ustaz2 hmpa kt kolah tu..hahahah...antara Gambaq dia  ni diaa... hahaha.. 





cam na? nmpak sedap x? xpa boleh makan dia ni....jangan risau la...ni la yang orang pggil Dhab..hhehehe..aku pun xpnah tengok real2 depan mata lagi Dhab ni..

lepas tu ni jenis yang last skali...iaitu Sunnah Hamiyyah...

Sunnah Hamiyyah ni ialah cita2 Nabi s.a.w. utk mengerjakan sesuatu tetapi tak sempat Baginda menunaikannya, Baginda telah Wafat... haaa...hampa nak tau apa dia cita2 Nabi s.a.w. yang belum sempat ditunaikan?? aku taw hampa mesti nak tau punya ni...haaa..

ni nak bgtaw... ada sorang ni bgtaw kt Nabi s.a.w. pasai posa (puasa) pada 10 Muharram.. hari ni lah yang diagung2kan oleh orang Yahudi...haaa.. lepas tu Nabi s.a.w. bersabda dlm hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Muslim yang mana terjemahannya ialah..:

 "Sesungguhnya jika aku sempat hidup hingga tahun hadapan, aku akan berpuasa pada hari kesembilan, iaitu beserta hari kesepuluhnya."

haaa....sampai sini ja kot pasai Al-Sunnah yang aku nak share dengan hampa...tpi kalau hmpa nak taw lagi ni..jgn rsau..hmpa boleh cari buku yang bertajuk " Pengantar Usul Fiqh " dekat kedai buku Islam yang berhampiran dengan hmpa la.. penulis dia plak ialah Ustaz Abd. Latif Muda dan Ustazah Rosmawati Ali @ Mat Zin.... ok..apa yang aku bgtaw ni aku petik sikit2 ja dari buku ni..kalau nak karang smua jenuh aku..hahahah...

pa2 pun apa yang kita dengaq, apa yang kita baca dan apa saja yang kita ada...
kita tetap akan jadi orang yang rugi KECUALI kita beramal dengan apa yang kita ada....

No comments:

Post a Comment