LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

WHATIWANT

IF THERE'S ANYTHING WRONG WITH MY POST PLEASE LET ME KNOW. I'LL FIX YOU :-)

Follow me....

Monday, May 9, 2011

Kehilangan "Folder Option"?? (Windows 7) Ini penyelesaiannya..!!

Assalamualaikum.... dan selamat..selamat... baik kali ni aku nak bgtaw kt sapa2 yang baca blog aku ni.. pasai komputer la sikit sebanyak yang aku taw...bt pa kalau benda yang aku taw aku xbgtaw..haaaa.... aku guna window 7. antara masalah yang dialami oleh aku ialah kehilangan sesuatu yang agak penting iaitu "Folder Option" yela kalau hampa/korang/u'all nak hide folder atau file2 yang private...hehehehe..tetiba nak tgk terhide terus sampai kita pun xdapat nak cari...jadi kita akan pergi ke folder option untuk menampakkan kelibat folder kita yang tersembunyi tadi... masalahnya apabila kita pergi ke folder option dia akan jadi seperti ini....



kalau hampa tengok jadi macam tu

kita mmg xboleh nak tekan kan..kalau tekan pun dia xjadi pa..haaaa... meh sini nak tunjuk pasai pa jadi lagu tu... kes ni maybe sebab virus kot..aku xthu la sebab laptop aku mmg xda virus sebab xda anti-virus...hahahaha jadi virus telah mendapat kewarganegaraan dalam laptop aku...haaa.. Alhamdulillah setakat ini xda apa2 masalah lagi la virus buat kacau...cuma hal2 macam ni la...bukan pa... depa nak bergurau dengan kita tu men sorok2...haaa.. baik..! lepas tu apa hampa nak kena buat...ni.. p kat butang  "START" bawah tu...taip "gpedit.msc" dah sedia ada dalam pic bawah ni kan..taip saja macam tu...


lepas tu akan keluar benda yang macam ni...rileks2...jangan risau..aku xkan stop sampai sini ja ok..haaa...lepas ni la yang agak kompleks sikit nak terang ada beberapa langkah yang agak merimaskan..tapi xpa..aku tetap akan tunjuk sebab dh xda benda lagi aku nk tunjuk kt blog aku ni..ahahahahah....jadi korang follow je step by step pic ni...

STEP 1 : Local Group Policy Editor and Choose User Configuration. (double click on it.)


STEP 2 : This will appearing and double-click on "Administrative Templates"




STEP 3 : It will be just like this and then double-click on "Windows Components"


  
STEP 4 : Next double-click on "Windows Explorer"


STEP 5 : And this will be little tricky because you've to find something look like this "Remove 
                The Folder Options menu item from the Tools menu" and double-click on it..


STEP 6 : The important here..you shouldn't ever try to choose " Disabled " to " Enabled "     
                because both of that will change nothing... and then you should choose " Disabled /  
                Enabled " to " Not Configured ". Next you can " Apply " it or " OK " depend on you.


STEP 7 : After that, you can see just like this...solved..!!





Thanks For Watching...

No comments:

Post a Comment